Berita Sunnah Terkini

Al-Quran Adalah Pedoman Bagi Kehidupan Manusia

Deskripsi Singkat:

- Sesungguhnya Al-Quran adalah kitab cuci yang diturunkan Allah untuk jadi pedoman bagi kaum muslimin serta sebagai kelmuliaan yang dengannya Allah mengangkat suatu kaum dan merendahkan kaum yang lainnya.
- Al-Quran ini Allah yang telah mengucapkannya, yang telah berfirman dengannya kemudian firman Allah ini dibawa turun oleh Jibril kepada Rasulullah supaya Rasulullah menjadi orang yang memberi peringatan.
- Al-Quran ini adalah peringatan, pedoman, petunjuk bagi kaum muslimin, apabila mereka kembali kepada Al-Quran, perhatian dengan Al-Quran maka Allah akan mengangkat mereka dan akan merendahkan kaum-kaum yang lalai terhadap Al-Quran.
- Tidak sepantasnya kaum muslimin meninggalkan Al-Quran, membelakangi Al-Quran sebagaimana sikap ahlul kitab terhadap kitab-kitab suci yang Allah turunkan kepada mereka, mereka membuangnya dibelakang punggung-punggung mereka, mereka tidak mengilmuinya atau jika mereka mengilmuinya maka mereka tidak mengamalkannya.
- Nanti pada hari kiamat didatangkan Al-Quran dan orang-orang yang dahulu mengamalkan Al-Quran ketika di dunia dan yang berada didepan adalah surah Al-Baqarah dan surah Ali-Imran, keduanya akan membela orang-orang yang menjadi pemiliknya.

Download File

0 Response to "Al-Quran Adalah Pedoman Bagi Kehidupan Manusia"